Тема: Міф про Прометея. Велич
подвигу Прометея, його самопожертва
заради людей.
Навчальні цілі:
- ознайомити учнів із світом давньогрецької міфології;
- проаналізувати міф про Прометея;
- назвати благодіяння Прометея, їх значення для людства;
- розвивати усне зв’язне мовлення учнів;
- розвивати навички виразного читання та аналізу художнього тексту;
- сприяти вихованню високих моральних якостей школярів.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
- виразно читати, стисло переказувати міф про Прометея;
- називати благодіяння Прометея;
- пояснювати, в чому полягає велич титана;
- розуміти поняття «самопожертва».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: карта світу, кросворд
«Еллада», книга М. Куна «Легенди і міфи Стародавньої Греції», репродукція скульптури
Ф. Гордєєва «Орел, який знущається над Прометеєм», учнівські ілюстрації
попередніх років навчання (для зразка), ілюстрації на тему «Греція: минуле і
сучасність», схема «Цикли давньогрецьких міфів», міні-сердечка для підсумкового
етапу, червоні олівці або фломастери.
Примітка: всі види ілюстрацій для
зручності рекомендовано використати у формі мультимедійної презентації, проте
ілюстрації у паперовому вигляді теж варто розмістити на бічній дошці, щоб діти
мали змогу додатково переглянути матеріал на перерві.
Епіграф до уроку:
У тому твій небесний гріх,
Що людям зменшив ти страждання…
Дж. Байрон
Хід уроку:
І. Організаційний момент
1. Відмітки про присутність.
2. Активізація уваги (психологічна розминка)
Вчитель:
Нумо, діти, озирніться,
Зробіть назустріч сонцю крок –
Один одному всміхніться,
І розпочнемо наш урок.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної
діяльності
Розв’язування кросворду «Еллада» [Додаток 1]
1.
|
Т
|
Е
|
А
|
Т
|
Р
|
|||||
2.
|
Я
|
Б
|
Л
|
У
|
К
|
О
|
||||
3.
|
Л
|
А
|
Б
|
І
|
Р
|
И
|
Н
|
Т
|
||
П
|
І
|
Ф
|
А
|
Г
|
О
|
Р
|
||||
6. |
5.
|
Д
|
М
|
И
|
Т
|
Р
|
О
|
|||
Н
|
А
|
Р
|
Ц
|
И
|
С |
- Вид мистецтва, де можна
спостерігати за життям героїв, сидячи у зручному кріслі.
- Фрукт, особливо популярний
восени, та не завжди вжитий з користю (пригадаймо Біблію).
- Приміщення, у якому
позаплутувані всі ходи.
- Стародавній математик, якому ми
завдячуємо оригінальною таблицею множення.
- Чоловіче ім’я, що означає
«відданий, вірний землі». Ім’я походить від імені однієї давньої богині.
- Квітка, що зацвітає ранньою
весною; ніжна, прекрасна, але за легендами саме так звали самозакоханого юнака.
Вчитель: У виділеному стовпці ми
можемо побачити назву стародавньої країни, до якої подорожуватимемо на
сьогоднішньому і декількох наступних уроках.
ІІІ. Оголошення теми і цілей
уроку
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя (з використанням карти світу та ілюстрацій на тему
«Греція: минуле і сучасність»)
Близько
п'яти тисячоліть тому на півдні Балканського півострова і деяких островах на
східному Середземномор'ї зародилася культура, якій судилося зіграти найбільшу
роль в історії всього людства - культура античних греків, чи еллінів.Не захопитись Грецією неможливо. Ця країна поєднала в собі
усе прекрасне, чим може захопитись людина: теплий клімат, чудові, заворожуючі
краєвиди, манливе море і приємні,
доброзичливі жителі з незмінною посмішкою. Проте найбільший захват викликають
величні руїни – пам’ять про культуру, яка стала зразком і основою усього
сучасного мистецтва. Стародавня Греція, або як її гордо називав її народ –
Еллада, подарувала світові неоціненну спадщину. Це і модель державного устрою –
демократія, і перші європейські досягнення в галузі медицини, математики,
філософії. Тисячі років людство захоплюється античною скульптурою,
архітектурою, розписною керамікою і, звичайно ж, літературою. У кожному із цих
видів мистецтва людина зображувалась як прекрасне божественне творіння,
прославлялася людська краса – фізична і духовна.
2. Робота з ілюстраціями [Додаток 2]
- Що вражає вас в ілюстраціях?
- Які з цих ілюстрацій ви уже раніше зустрічали?
- Чи запозичує щось сучасне мистецтво у Давньої
Еллади?
3. Слово вчителя з елементами
бесіди та конспектування
Одним із дорогоцінних подарунків, що залишились нам від давніх еллінів, є їхня прекрасна поетична міфологія.
Завдання учням:
- Пригадайте, що ми називаємо міфологією?
До нас дійшло чимало грецьких міфів, різних за тематикою і проблематикою. Прийнято виділяти такі цикли міфів Стародавньої Греції: (схема) [Додаток 3]
- про виникнення світу та богів;
- про героїв;
- про подорож аргонавтів до Колхіди;
- про Троянську війну;
- про Одіссея;
- про місто Фіви.
Греки – єдиний народ, у міфології
якого немає міфів про загибель світу. Адже елліни були мирним, життєлюбним
народом і саме на цій основі будували свою культуру. Познайомитися детальніше
із міфами Еллади ви зможете із книги відомого російського історика, письменника
та педагога Миколи Альбертовича Куна, в якій зустрінете усіх богів та героїв
Давньої Греції. А сьогодні ми зустрінемось із одним із найпопулярніших світових героїв, ім’я
якого стало символом нескореності, самопожертви заради високої мети.
4. Бесіда за попередньо прочитаним твором
- Яким зображено життя людей на початку цивілізації? Як до них ставились
боги?
- Хто єдиний з Олімпу допомагав людям?
- Що ми знаємо про походження Прометея? Зачитайте цей уривок.
5. Словникова робота
Титани – божества старшого покоління, діти богині землі Геї та Урана; безсмертні та надзвичайно сильні істоти. Метафорично титанами називають людей виняткового розуму й таланту.
6. Фізкультхвилинка
- Я називатиму імена героїв давньогрецької міфології. Якщо це буде ім’я бога – ви піднімаєте руки і тягнетесь вгору. Якщо це буде ім’я земного героя – присідаєте. Отож, почали:
Зевс – Геракл.
Афіна – Персей.
Аполлон – Антігона.
Гефест – Одіссей.
Дякую, повертаємось на місця і продовжуємо роботу.
7. Робота з епіграфом
- Зачитайте виразно слова відомого англійського поета Дж. Байрона.
- Який гріх мається на увазі?
- В якому значенні вжито слово «небесний», перед ким це гріх?
8. Переказ тексту
- Як саме Прометей допомагав людям?
- Хто і як покарав титана?
9. Виразне читання монологу Прометея [Додаток 4]
10. Бесіда (продовження)
- Як поводиться Прометей?
- Чи жалкує він про те, що зробив?
11. Словникова робота
Самопожертва
- жертвування собою, своїми особистими інтересами заради
блага інших.
12. Робота з репродукцією скульптури Ф. Гордєєва «Орел, який знущається над Прометеєм» [Додаток 5]
- Який момент із життя Прометея передав митець?
- Яким зображено Прометея на картині?
- На вашу думку, як сам скульптор ставиться до цього образу?
- Які почуття у вас викликає ця скульптура?
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Вікторина «Кращий знавець долі Прометея». (Усно)
[Додаток 6]
- Матір’ю Прометея була богиня… (справедливості і правосуддя Феміда).
- За походженням Прометей - … (титан).
- Єдиний з Олімпу, хто співчував людям – це … (Прометей).
- Прометей навчив людей находити шлях по … (зорях).
- Яку рису характеру проявив Прометей при складанні угоди про
жертвоприношення? (Хитрість)
- Що титан украв у Зевса? (Вогонь)
- Хто був змушений прикувати героя до скелі? (Бог ковальства Гефест)
- Які слуги Зевса вели титана до місця покарання? (Сила і Влада)
- До яких гір було прикуто Прометея? (Кавказьких)
- Яким даром володів титан? (Даром яснобачення)
- Хто звільнив Прометея? (Геракл)
- Що носять люди на згадку про муки Прометея? (Каблучки із коштовними
камінцями)
2. Прийом «Естафета»
Принцип: Кожен ряд отримує аркуш паперу, на якому записане завдання. Учні по-черзі записують відповідь, кожен загортає аркуш так, щоб його відповідь була прихована (за принципом віяла). По завершенню учні-асистенти (попередньо делеговані від кожного ряду і спостерігаючі за дотриманням порядку ) зачитують результати.
Завдання: 1 ряд: «Прометей – це…»;
2 ряд: «Що подарував Прометей людям?»; 3
ряд: «Міф – це…»
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель:
Сьогодні ми познайомились із героєм, який повністю
відповідає усім значенням цього слова. Своїм милосердям, самопожертвою і
мужністю він викликає захоплення уже у сотні поколінь. Вірю, що і ваші серця
Прометей не залишив байдужими. Тож
давайте висловимо свої враження за допомогою кольору: зафарбуйте
символічні сердечка настільки, наскільки зумів підкорити вас нескорений
Прометей. [Додаток 7]
VІІ. Оголошення та пояснення домашнього завдання.
Для всіх: написати твір-мініатюру на тему «Мої роздуми над образом Прометея».
Для
бажаючих: створити власні ілюстрації до міфу.
Література
- Інноваційні технології та сучасний урок
літератури/ Упоряд. І. Кузьменчук. –К.: Шк.. Світ, 2006.
- Кирилюк З. Зарубіжна література. Античність.
Середньовіччя. Відродження. Бароко. Класицизм: Метод. Посіб. Для вчителя. –Т.:
Астон, -2002.
- Кун М.А Легенди і міфи стародавньої Греції. –К.:
Видавництво "Мистецтво", 1996.
- Півнюк Надія. Зарубіжна література: Підруч. Для
6 кл. загальноосв. Навч. закл./ Надія Півнюк, Олена Чепурко, Наталя Гребницька.
–К.: Освіта, 2006. –256 с.
ДОДАТКИ ДО УРОКУ № 1
Додаток
1.
Кросворд «Еллада»
1. |
Т |
Е |
А |
Т |
Р |
|||||
2. |
Я |
Б |
Л |
У |
К |
О |
||||
3. |
Л |
А |
Б |
І |
Р |
И |
Н |
Т |
||
П |
І |
Ф |
А |
Г |
О |
Р |
||||
6.
|
5. |
Д |
М |
И |
Т |
Р |
О |
|||
Н |
А |
Р |
Ц |
И |
С |
- Вид мистецтва, де можна спостерігати за життям
героїв, сидячи у зручному кріслі.
- Фрукт, особливо популярний восени, та не завжди
вжитий з користю (пригадаймо Біблію).
- Приміщення, у якому позаплутувані всі ходи.
- Стародавній математик, якому ми завдячуємо
оригінальною таблицею множення.
- Чоловіче ім’я, що означає «відданий, вірний
землі». Ім’я походить від імені однієї давньої богині.
- Квітка, що зацвітає ранньою весною; ніжна,
прекрасна, але за легендами саме так звали самозакоханого юнака.
У виділеному стовпці - назва стародавньої країни на Балканському півострові.
Додаток
2.
Ілюстрації на тему «Греція:
минуле і сучасність»
Краєвиди сучасної Греції
Театр Герода Аттікуса в Афінах
Давньогрецька розписна ваза
Рафаель Санті. Аполлон і музи на Парнасі
Мирон. Дискобол
Додаток
3.
Схема «Цикли міфів Давньої Греції»
Додаток 4.
Монолог Прометея
«- О божественний ефіре! О мати-земле і сонце ясне, всевидюще! О бистрокрилі вітри і ви, хвилі невтомного моря! Погляньте, як покарав мене Зевс за те, що я був прихильним до смертних і приніс їм вогонь. Я знав, що Зевс мене покарає. Страшні мої муки, та я не зрікаюся свого вчинку!»
Ф. Гордєєв. Орел, який знущається над Прометеєм
Додаток
6.
Вікторина «Кращий знавець долі Прометея»
- Матір’ю Прометея була богиня… (справедливості і правосуддя Феміда).
- За походженням Прометей - … (титан).
- Єдиний з Олімпу, хто співчував людям – це … (Прометей).
- Прометей навчив людей находити шлях по … (зорях).
- Яку рису характеру проявив Прометей при складанні угоди про
жертвоприношення? (Хитрість)
- Що титан украв у Зевса? (Вогонь)
- Хто був змушений прикувати героя до скелі? (Бог ковальства Гефест)
- Які слуги Зевса вели титана до місця покарання? (Сила і Влада)
- До яких гір було прикуто Прометея? (Кавказьких)
- Яким даром володів титан? (Даром яснобачення)
- Хто звільнив Прометея? (Геракл)
- Що носять люди на згадку про муки Прометея? (Каблучки із коштовними
камінцями)
Додаток
7.
[1] Півнюк Надія. Зарубіжна література: Підруч. Для 6
кл. загальноосв. Навч. закл./ Надія Півнюк, Олена Чепурко, Наталя Гребницька.
–К.: Освіта, 2006. –С. 21
Немає коментарів:
Дописати коментар