пʼятниця, 15 листопада 2013 р.

Міфи Стародавньої Греції. Урок №1

Тема: Міф про Прометея. Велич подвигу Прометея, його самопожертва заради людей.

Навчальні цілі:

  • ознайомити учнів із світом давньогрецької міфології;
  • проаналізувати міф про Прометея;
  • назвати благодіяння Прометея, їх значення для людства;
  • розвивати усне зв’язне мовлення учнів;
  • розвивати навички виразного читання та аналізу художнього тексту;

  • сприяти вихованню високих моральних якостей школярів.


Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:
  • виразно читати, стисло переказувати міф про Прометея;
  • називати благодіяння Прометея;
  • пояснювати, в чому полягає велич титана;
  • розуміти поняття «самопожертва».


Тип уроку: урок засвоєння нових знань


Обладнання: карта світу, кросворд «Еллада», книга М. Куна «Легенди і міфи Стародавньої Греції», репродукція скульптури Ф. Гордєєва «Орел, який знущається над Прометеєм», учнівські ілюстрації попередніх років навчання (для зразка), ілюстрації на тему «Греція: минуле і сучасність», схема «Цикли давньогрецьких міфів», міні-сердечка для підсумкового етапу, червоні олівці або фломастери.

Примітка: всі види ілюстрацій для зручності рекомендовано використати у формі мультимедійної презентації, проте ілюстрації у паперовому вигляді теж варто розмістити на бічній дошці, щоб діти мали змогу додатково переглянути матеріал на перерві.

Епіграф до уроку:                                           

          У тому твій небесний гріх,

Що людям зменшив ти страждання…

Дж. Байрон

Хід уроку:

І. Організаційний момент

1. Відмітки про присутність.

2. Активізація уваги (психологічна розминка)

Вчитель:

Нумо, діти, озирніться,

Зробіть назустріч сонцю крок –

Один одному всміхніться,

І розпочнемо наш урок.


ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Розв’язування кросворду «Еллада» [Додаток 1]


1.
Т
Е
А
Т
Р

2.
Я
Б
Л
У
К
О

3.
Л
А
Б
І
Р
И
Н
Т
П
І
Ф
А
Г
О
Р




             6.
5.
Д
М
И
Т
Р
О
Н
А
Р
Ц
И

С


        

  1. Вид мистецтва, де можна спостерігати за життям героїв, сидячи у зручному кріслі.
  2. Фрукт, особливо популярний восени, та не завжди вжитий з користю (пригадаймо Біблію).
  3. Приміщення, у якому позаплутувані всі ходи.
  4. Стародавній математик, якому ми завдячуємо оригінальною таблицею множення.
  5. Чоловіче ім’я, що означає «відданий, вірний землі». Ім’я походить від імені однієї давньої богині.
  6. Квітка, що зацвітає ранньою весною; ніжна, прекрасна, але за легендами саме так звали самозакоханого юнака.

         Вчитель: У виділеному стовпці ми можемо побачити назву стародавньої країни, до якої подорожуватимемо на сьогоднішньому і декількох наступних уроках.


ІІІ. Оголошення теми і цілей уроку

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя (з використанням карти світу та ілюстрацій на тему «Греція: минуле і сучасність»)

         Близько п'яти тисячоліть тому на півдні Балканського півострова і деяких островах на східному Середземномор'ї зародилася культура, якій судилося зіграти найбільшу роль в історії всього людства - культура античних греків, чи еллінів.Не захопитись Грецією неможливо.  Ця країна поєднала в собі усе прекрасне, чим може захопитись людина: теплий клімат, чудові, заворожуючі краєвиди,  манливе море і приємні, доброзичливі жителі з незмінною посмішкою. Проте найбільший захват викликають величні руїни – пам’ять про культуру, яка стала зразком і основою усього сучасного мистецтва. Стародавня Греція, або як її гордо називав її народ – Еллада, подарувала світові неоціненну спадщину. Це і модель державного устрою – демократія, і перші європейські досягнення в галузі медицини, математики, філософії. Тисячі років людство захоплюється античною скульптурою, архітектурою, розписною керамікою і, звичайно ж, літературою. У кожному із цих видів мистецтва людина зображувалась як прекрасне божественне творіння, прославлялася людська краса – фізична і духовна.


2. Робота з ілюстраціями [Додаток 2]
  • Що вражає вас в ілюстраціях?
  • Які з цих ілюстрацій ви уже раніше зустрічали?
  • Чи запозичує щось сучасне мистецтво у Давньої Еллади?


3. Слово вчителя з елементами бесіди та конспектування

Одним із дорогоцінних подарунків, що залишились нам від давніх еллінів, є їхня прекрасна поетична міфологія.


Завдання учням:
- Пригадайте, що ми називаємо міфологією?

До нас дійшло чимало грецьких міфів, різних за тематикою і проблематикою. Прийнято виділяти такі цикли міфів Стародавньої Греції: (схема) [Додаток 3]

  • про виникнення світу та богів;
  • про героїв;
  • про подорож аргонавтів до Колхіди;
  • про Троянську війну;
  • про Одіссея;
  • про місто Фіви.
Греки – єдиний народ, у міфології якого немає міфів про загибель світу. Адже елліни були мирним, життєлюбним народом і саме на цій основі будували свою культуру. Познайомитися детальніше із міфами Еллади ви зможете із книги відомого російського історика, письменника та педагога Миколи Альбертовича Куна, в якій зустрінете усіх богів та героїв Давньої Греції. А сьогодні ми зустрінемось із одним  із найпопулярніших світових героїв, ім’я якого стало символом нескореності, самопожертви заради високої мети.


4. Бесіда за попередньо прочитаним твором

  • Яким зображено життя людей на початку цивілізації? Як до них ставились боги?
  • Хто єдиний з Олімпу допомагав людям?
  • Що ми знаємо про походження Прометея? Зачитайте цей уривок.


 5. Словникова робота

Титани – божества старшого покоління, діти богині землі Геї та Урана; безсмертні та надзвичайно сильні істоти. Метафорично титанами називають людей виняткового розуму й таланту.


6. Фізкультхвилинка

- Я називатиму імена героїв давньогрецької міфології. Якщо це буде ім’я бога – ви піднімаєте руки і тягнетесь вгору. Якщо це буде ім’я земного героя – присідаєте. Отож, почали:             

  Зевс – Геракл.

Афіна – Персей.

Аполлон – Антігона.

Гефест – Одіссей.

Дякую, повертаємось на місця і продовжуємо роботу.


7. Робота з епіграфом

  •  Зачитайте виразно слова відомого англійського поета Дж. Байрона.
  •  Який гріх мається на увазі?
  •  В якому значенні вжито слово «небесний», перед ким це гріх?


8. Переказ тексту

  • Як саме Прометей допомагав людям?
  • Хто і як покарав титана?


9. Виразне читання монологу Прометея  [Додаток 4]


10. Бесіда (продовження)

  • Як поводиться Прометей?
  • Чи жалкує він про те, що зробив?


11. Словникова робота

Самопожертва - жертвування собою, своїми особистими інтересами заради блага інших.


12. Робота з репродукцією скульптури Ф. Гордєєва «Орел, який знущається над Прометеєм» [Додаток 5]

  • Який момент із життя Прометея передав митець?
  • Яким зображено Прометея на картині?
  • На вашу думку, як сам скульптор ставиться до цього образу?
  • Які почуття у вас викликає ця скульптура?


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вікторина «Кращий знавець долі Прометея». (Усно) 

[Додаток 6]


  1. Матір’ю Прометея була богиня… (справедливості і правосуддя Феміда).
  2. За походженням Прометей - … (титан).
  3. Єдиний з Олімпу, хто співчував людям – це … (Прометей).
  4. Прометей навчив людей находити шлях по … (зорях).
  5. Яку рису характеру проявив Прометей при складанні угоди про жертвоприношення? (Хитрість)
  6. Що титан украв у Зевса? (Вогонь)
  7. Хто був змушений прикувати героя до скелі? (Бог ковальства Гефест)
  8. Які слуги Зевса вели титана до місця покарання? (Сила і Влада)
  9. До яких гір було прикуто Прометея? (Кавказьких)
  10. Яким даром володів титан? (Даром яснобачення)
  11. Хто звільнив Прометея? (Геракл)
  12. Що носять люди на згадку про муки Прометея? (Каблучки із коштовними камінцями)



2. Прийом «Естафета»

Принцип: Кожен ряд отримує аркуш паперу, на якому записане завдання. Учні по-черзі записують відповідь, кожен загортає аркуш так, щоб його відповідь була прихована (за принципом віяла). По завершенню учні-асистенти (попередньо делеговані від кожного ряду і спостерігаючі за дотриманням порядку ) зачитують результати.


Завдання: 1 ряд: «Прометей – це…»; 2 ряд: «Що подарував Прометей людям?»;  3 ряд: «Міф – це…»


VІ. Підсумок уроку.


Вчитель:
Сьогодні ми познайомились із героєм, який повністю відповідає усім значенням цього слова. Своїм милосердям, самопожертвою і мужністю він викликає захоплення уже у сотні поколінь. Вірю, що і ваші серця Прометей не залишив байдужими. Тож  давайте висловимо свої враження за допомогою кольору: зафарбуйте символічні сердечка настільки, наскільки зумів підкорити вас нескорений Прометей. [Додаток 7]


VІІ. Оголошення та пояснення домашнього завдання.

Для всіх: написати твір-мініатюру на тему «Мої роздуми над образом Прометея».

Для бажаючих: створити власні ілюстрації до міфу.



Література


  1. Інноваційні технології та сучасний урок літератури/ Упоряд. І. Кузьменчук. –К.: Шк.. Світ, 2006.
  2. Кирилюк З. Зарубіжна література. Античність. Середньовіччя. Відродження. Бароко. Класицизм: Метод. Посіб. Для вчителя. –Т.: Астон, -2002.
  3. Кун М.А Легенди і міфи стародавньої Греції. –К.: Видавництво "Мистецтво", 1996.
  4. Півнюк Надія. Зарубіжна література: Підруч. Для 6 кл. загальноосв. Навч. закл./ Надія Півнюк, Олена Чепурко, Наталя Гребницька. –К.: Освіта, 2006. –256 с.



ДОДАТКИ ДО УРОКУ № 1   

Додаток 1.
Кросворд «Еллада»

1.

Т

Е

А

Т

Р


2.

Я

Б

Л

У

К

О


3.

Л

А

Б

І

Р

И

Н

Т

П

І

Ф

А

Г

О

Р




          6.

5.

Д

М

И

Т

Р

О

Н

А

Р

Ц

И

С


        


  1. Вид мистецтва, де можна спостерігати за життям героїв, сидячи у зручному кріслі.
  2. Фрукт, особливо популярний восени, та не завжди вжитий з користю (пригадаймо Біблію).
  3. Приміщення, у якому позаплутувані всі ходи.
  4. Стародавній математик, якому ми завдячуємо оригінальною таблицею множення.
  5. Чоловіче ім’я, що означає «відданий, вірний землі». Ім’я походить від імені однієї давньої богині.
  6. Квітка, що зацвітає ранньою весною; ніжна, прекрасна, але за легендами саме так звали самозакоханого юнака.

        

У виділеному стовпці - назва стародавньої країни на Балканському півострові.


   
Додаток 2.

Ілюстрації на тему «Греція: минуле і сучасність»


Краєвиди сучасної Греції

Театр Герода Аттікуса в Афінах 





         

 Афінський Акрополь (храм Артеміди)

    

    Давньогрецька розписна ваза  



                            Рафаель Санті. Аполлон і музи на Парнасі    



                                                Мирон. Дискобол                                                                  

                                                     
Додаток 3.





Схема «Цикли міфів Давньої Греції»






Додаток 4.
Монолог Прометея

«- О божественний ефіре! О мати-земле і сонце ясне, всевидюще! О бистрокрилі вітри і ви, хвилі невтомного моря! Погляньте, як покарав мене Зевс за те, що я був прихильним до смертних і приніс їм вогонь. Я знав, що Зевс мене покарає. Страшні мої муки, та я не зрікаюся свого вчинку!»



Додаток 5.



 Ф. Гордєєв. Орел, який знущається над Прометеєм


Додаток 6.


Вікторина «Кращий знавець долі Прометея»

  1.  Матір’ю Прометея була богиня… (справедливості і правосуддя Феміда).
  2.  За походженням Прометей - … (титан).
  3.  Єдиний з Олімпу, хто співчував людям – це … (Прометей).
  4.  Прометей навчив людей находити шлях по … (зорях).
  5.  Яку рису характеру проявив Прометей при складанні угоди про жертвоприношення? (Хитрість)
  6.  Що титан украв у Зевса? (Вогонь)
  7.  Хто був змушений прикувати героя до скелі? (Бог ковальства Гефест)
  8.  Які слуги Зевса вели титана до місця покарання? (Сила і Влада)
  9.  До яких гір було прикуто Прометея? (Кавказьких)
  10.  Яким даром володів титан? (Даром яснобачення)
  11.  Хто звільнив Прометея? (Геракл)
  12.  Що носять люди на згадку про муки Прометея? (Каблучки із коштовними камінцями)


Додаток 7.

                           


[1] Півнюк Надія. Зарубіжна література: Підруч. Для 6 кл. загальноосв. Навч. закл./ Надія Півнюк, Олена Чепурко, Наталя Гребницька. –К.: Освіта, 2006. –С. 21

Немає коментарів:

Дописати коментар