Розробки уроків зарубіжної літератури



Тема: Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Провідні ідеї твору.
Мета: підсумувати та поглибити знання учнів про твір, його провідні ідеї, художні особливості; формувати навички аналізу великого прозового твору, характеризувати героїв та обставини, у яких вони опинилися; виховувати на провідних ідеях  твору почуття любові, дружби, справедливості, силу духу.
Тип уроку: урок формування умінь та навичок
Обладнання: текст повісті та ілюстрації до твору, таблиця-основа для «Дерева рішень», матеріал для «Ріки Життя».
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Рольова гра «Я - учитель»
(Один-два учні за випереджувальним завданням повинні були підготувати питання для однокласників за твором. Вони й виступають в ролі вчителів, проводячи опитування та оцінюючи відповіді)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Створення «Річки життя»
- Діти, дуже часто наше життя порівнюють із річкою. Пригадуєте, як у пісні: «Час рікою пливе…»? А ще кажуть «Життя текло бурхливою рікою». Як ви думаєте, чому саме із річкою обирають таке порівняння?
-  Як не можна уявити річку без води, так і не буває людини без … Як ви думаєте, без чого? (Без почуттів)
- Які ви знаєте людські почуття?
- Давайте створимо власну Ріку Життя і заповнимо її важливими почуттями. На невеличкому аркушику паперу запишіть те почуття, яке вважаєте у житті дуже важливим, і прикріпіть на нашій «Ріці».
Зачитування результатів
_  Про річку ми згадали недарма. Наші герої теж жили біля однієї дуже відомої річки, і в їхньому житті теж вирували найрізноманітніші почуття. Про кого йде мова?
ІV. Оголошення теми і мети уроку
V. Формування вмінь та навичок
1. «Про що мова?»
- Тихе маленьке містечко біля підніжжя гори, на березі величної ріки Міссісіпі. Живе спокійним, розміреним життям. Дорослі чоловіки працюють, жінки займаються дітьми, домашнім господарством. Діти ходять до школи, у вільний час граються, купаються, розважаються. У вихідні та у свята сім’ї обов’язково йдуть до церкви. Ніяких подій не відбувається. Проте одного разу сталась новина, яка громом уразила всіх жителів. Про це тільки й говорили, висували різні версії, пропонували свої вироки. Про що йде мова?
2. Постановка проблемних питань
-         Чи можна вважати Тома за свідчення в суді справжнім героєм?
-         Хто кому дав важливіший урок – дорослі дітям чи діти дорослим?
3. Творчий переказ
- Розкажіть від імені Тома, що він відчував, коли думав про несправедливо ув’язненого Мефа Поттера.
4. «Дерево рішень»
- Поміркуйте, що міг би зробити Том, щоб і клятви не зламати, і безвинну людину виручити з біди.
Наприклад:
Рішення № 1. Домовитися з Геком, щоб відмінити клятву.
Позитивне. Людина була б урятована.
Негативне. Убивця міг помститися хлопцям.
Рішення № 2. Свідчити таємно прокуророві.
Позитивне. Том не боявся б і не наражався на небезпеку.
Негативне. Присяжні могли б і не повірити.
Рішення № 3. Допомогти Поттеру втекти.
Позитивне. Том уникнув би розголосу про те, що він – важливий свідок.
Негативне. Із Поттера не зняли би провину, й він весь час повинен був би боятися.
5. Обговорення проблемних питань
- Ми знаємо, як сильно боявся хлопчик відкрито свідчити у суді. Проте почуття вдячності за доброту до Мефа Поттера, а також людське милосердя допомогли Томові переступити через свій страх. То чи можна назвати Тома Сойєра героєм за свідчення у суді, чи він не вчинив нічого надзвичайного, а лише те, що мала би вчинити кожна людина на його місці?
- Вважається, що лише дорослі знають, як чинити правильно в житті, а діти ще мають для цього замало досвіду. Хто в даній ситуації кого навчив правильних вчинків і яких саме?
6. Переказ розділу 32.
- Крім найкращого друга, Гека Фінна, у Тома Сойєра було ще й справжнє перше кохання. Як звали цю дівчинку? Розкажіть, у яку пригоду потрапили діти, пішовши на екскурсію із класом.
7. Евристична бесіда за змістом розділу
- Що вразило вас найбільше? Чому?
- Як поводили себе діти, зрозумівши, що заблукали?
- Які риси характеру проявив наш головний герой у своїй новій пригоді?
- Чи можливий такий випадок із дітьми на екскурсії у наш час?
- Що би ви порадили своїм друзям, щоб вони не потрапили у таку ситуацію? (Запис у зошити!)
VІ. Рефлексія
1. «Мозковий штурм»
- Визначте головні думки твору Марка Твена
Наприклад:
Світ дитинства захопливий і неповторний
Необхідно завжди і скрізь залишатися людиною, намагатися чинити чесно й благородно.
Добре мати вірних друзів, уміти дружити.
Потрібно вміти правильно поводитися в небезпечних, екстремальних ситуаціях.
Життя людини найцінніше, тому заради його порятунку можна пожертвувати й дитячою клятвою, даним словом.
Потрібно завжди думати про своїх близьких, про їхні почуття, не завдавати їм клопоту своїми витівками, бешкетуванням, необдуманими вчинками.
Слід уміти перетворювати найнуднішу роботу на захопливе заняття, тоді ця праця не буде важкою, обтяжливою.
2. Літературний диктант
1. Хто виховував Тома Сойєра? (Тітка Поллі)
2. У якому містечку жив головний герой? (В американському Сент-Пітерсберзі)
3. На березі якої ріки було це місто? (Міссісіпі)
4. Яке покарання отримав Том однієї суботи за свої витівки? (Фарбувати паркан)
5. Як працював Том, щоб привернути до себе увагу й викликати заздрість друзів? (Із натхненням, завзяттям, як справжній художник)
6. Ким був у містечку Гекльберрі Фінн? (Безпритульний)
7. Чому матері ненавиділи Гека? (Бо його наслідували діти)
8. Із якою метою Том і Гек пішли вночі на кладовище? (Щоб випробувати засіб від бородавок)
9. Яка пригода трапилася там? (Хлопці стали свідками вбивства)
10. Чому Том порушив обіцянку Гекові мовчати? (Хотів урятувати безвинну людину)
11. Ким став Том після свідчення у суді? (Героєм міста)
12. Що означає псевдонім «Марк Твен»? («Мірка два» - глибина, достатня для судноплавства)
VІІ. Підсумок уроку, домашнє завдання.
Д/З: 1. Створити ілюстрації до прочитаного твору.
2. Виконати завдання підручника (  

  

Тема: Ідея радості життя й відкриття світу у  романі   
           Е. Портер              
                                    «Полліанна».
Мета: продовжити знайомство зі світовим бестселером Е. Портер, вчитися виділяти основні моменти великого твору, його головні проблеми; розвивати  усне мовлення; удосконалювати навички аналізу художнього твору; виховувати інтерес до літератури,  сприяти формуванню життєвих  компетенцій.

Тип уроку : застосування знань, умінь і навичок.

Форма проведення : урок-тренінг
Обладнання: тексти твору Е.Портер « Полліанна», ілюстрації до твору,  аудіозапис «І will always love you»,  паперові сердечка-валентинки, матеріали до презентації «Радій життю», «Формула рецепту щастя», люстерка для кожного учня.
Епіграф:  
 Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати існування труднощів,
страждань і зла. Я тільки думала, що набагато краще
йти назустріч невідомому бадьоро й радісно.
                                                                  Е.Портер

Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
·        Вступне слово вчителя.
Невдовзі ми відзначатимемо день, коли все навколо буде оповите найкращим людським почуттям.  Не зважаючи на те, що сьогодні відбувається у світі і у нас, в Україні, без цього почуття життя неможливе. Послухайте ось цей запис. Ви вивчаєте англійську мову, тож цікаво, чи зрозумієте, про що пісня?
Аудіозапис «І will always love you».
-         Про яке свято йде мова? ( День святого Валентина)
-         Якими подарунками обмінюються  в ці дні?
·        Гра на розвиток творчого мислення « Дарую з любов’ю»
Учні передають один одному валентинку зі словами « Друже, вітаю тебе й хочу побажати …»
·        Прийом «Паралелі».
- Друзі, сьогодні на уроці не дарма прозвучала саме ця композиція. Адже цю пісню виконує американська співачка Вітні Хюстон – одна із найпопулярніших світових співачок. На жаль, вона померла молодою. 11 лютого 2015 року минає три роки із дня її смерті. Проте вона залишила по собі чималий спадок прекрасних пісень про найкращі людські почуття. Пісня «І will always love you» («Я буду завжди любити тебе») стала своєрідним гімном закоханих. Американці завжди вміли виражати свої почуття. Саме цього нас вчить і Еліонор Портер – уже знайома вам американська письменниця, разом із своєю популярною героїнею. Тож сьогодні на уроці ми будемо говорити про те, чого вчить нас руденька жвава дівчинка на ім’я … Полліанна.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Запишіть у зошит тему уроку й епіграф до нього. Подумайте, що корисного ми можете отримати на уроці, чого навчитися?

ІV. Робота над темою уроку.
·        Репродуктивна бесіда
- Чому Полліанна приїхала в містечко Белдінгсвіль?
- Чи радо її там очікували?
- Опишіть життя мешканців містечка до появи Полліанни.
- Яким чином дівчинка змогла змінити людей довкола себе, що вона їм подарувала?
·        Тренінгова вправа « Радість довкола»
Ви щоразу прокидаєтеся зранку з різним настроєм – частіше, просто не хочеться вставати з ліжечка. але буває й таке, що ранок укочується до вашої кімнати через відчинене вікно й дарує неперевершене відчуття радості. Уявіть собі такий ранок.
-         Під впливом чого так змінюється світ довкола ? Що впливає на те, як ви прокидаєтесь, радісно чи не дуже?
·        « Асоціативний кущ»
-          Як ви думаєте, із яким настроєм прокидалась кожного ранку наша героїня? Чи обов’язково їй потрібна була причина, щоб прокинутись із гарним настроєм?  Так, Полліанна сама несла радість, як сонячна дівчинка. Давайте згадаємо риси її характеру. Напишіть на паперових сердечках (валентинках) слово, з яким асоціюється у вас образ Полліанни й прикріпіть   на дошці
    Кожен прикріплює своє сердечко й коротко коментує:  « Полліанна – це …, бо
    вона…»
·        Тренінгова вправа « Нумо, люстерко, скажи..».
Подивіться на себе в люстерко й скажіть, чи задоволені ви своєю зовнішність? Чи хотіли б ви дещо змінити?
   Вправа «Портрет»
 Полліанна
-         Чи гарна дівчинка? ( Ні. Руда, має ластовиння на обличчі, якого соромиться)
-         Яка доля цієї дівчинки ( На її долю випало багато випробувань. Вона залишилася сиротою, згодом отримала тяжку травму хребта й була прикута до ліжка)
-         Що ж допомогло їй здолати такі тяжкі випробування? ( Гра  в радість)
Жителі містечка
- Кожен із нових знайомих Полліанни мав певні проблеми. Що не подобалось Ненсі в собі? (ЇЇ ім’я)
- Від чого страждала місіс Сноу? (Від самотності, розчарування в житті через хворобу)
- Найбагатший житель містечка, містер Пендлтон, теж мав свої негаразди. Що хотілось би йому виправити у своєму житті?
·        Правила життя Полліанни. Робота в міні-групах.
  - Отож, як бачимо, кожен, навіть дорослий, має певні проблеми. Часто такі проблеми руйнують ціле життя, якщо вчасно не взятись за їх виправлення. Давайте спробуємо побути лікарями клініки «Полліанна».  Наше завдання – винайти ліки від найпоширеніших людських проблем чи комплексів.
Колективне складання   схеми  «Удавані негаразди та ліки від них»
Ластовиння – у темній кімнаті непомітні, завжди, за бажанням, їх можна позбутися.  
Заняття. Навчання . Щоденні турботи.  Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився.  
Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник ! 
Самотність. Шукай причину в собі : гординя , відсутність комунікабельності . ЛЮБИ ЛЮДЕЙ!  
Узагальнена таблиця. Учням пропонується вписати у порожні віконечка свої поради щодо подолання негараздів. Список можна продовжити за бажанням учнів.

Проблемне запитання:  
-         Що, на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини ? ( Смерть рідних, каліцтво)
-         Що пропонує у таких випадках Полліанна?
  • Робота у зошитах.
Смерть рідних. Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш .
Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.

·        Представлення презентацій   « Радій життю»: Паралімпійські ігри. Конкурси краси для інвалідів. Фото-приклади митців-інвалідів. Кінофільм «Батерфляй»

V. Рефлексія
·        Вікторина «Уважний читач»
1. В якому місяці починаються події твору? (Червні) –С. 194
2. Скільки часу Ненсі пропрацювала у міс Поллі до приїзду Полліанни?
(2 місяці) –С.195
3. Скільки років міс Поллі? (40) –С.197
4. Чим вечеряла Полліанна в перший день свого перебування у тітки? (Хлібом з молоком) –С.200
5. У які дні тижня Полліанна допомагала Ненсі на кухні? (Середу і суботу)
–С. 203
6. Якою квіткою Полліанна прикрасила зачіску місіс Сноу? (Рожевою гвоздикою) –С. 208
·        Тренінгова вправа « Рецепт щастя»
Хтось із мудрих людей сказав: «Світ саме такий, яким ми хочемо його бачити». Звичайно, кожному із нас хотілось би бачити світ щасливим. Але кожен розуміє щастя по-своєму. Нехай зараз кожен з вас спробує створити свій власний рецепт щастя. Можливо, цей рецепт комусь стане в нагоді.
Формула рецепту
Колір
Смак
Запах
Звук





·        Заключне слово вчителя.
Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор чудової книги « Полліанна» Е.Портер та її героїня. Згадайте, що ви очікували отримати від цього уроку ? Порівняйте й оцінку власної діяльності на уроці. Сподіваюся, ми не даремно згаяли час.
·        « Ланцюжок радісних відкриттів». Кожен із учнів, передаючи крейду, записує на дошці одне речення « Чого я навчився у Полліанни»
VI. Домашнє завдання.
Після виходу  у світ книги про Полліанну , у Америці  були створені клуби Полліанни. Пропоную створити такий клуб і у нашому селі. Звичайно, у цій справі потрібна й ваша допомога – намалюйте запрошення для усіх бажаючих та напишіть  твір-мініатюру « Як би змінилося наше село, якби у ньому жила Полліанна?»

Система уроків "Міфи Давньої Греції. 6 клас"
https://borisyak.blogspot.com/2013/12/5_3.html
https://borisyak.blogspot.com/2013/12/4.html


Тема уроку: Середньовіччя як історична і культурна доба, її хронологічні межі.  Із китайської лірики.  «Вулкан поезії» Лі Бо, вишуканість і  тонкий ліризм його поезії                                                    
Мета уроку: ознайомити учнів зі своєрідністю доби Середньовіччя, зокрема у літературі; визначити характерні ознаки середньовічної китайської лірики на прикладі творчості поета Лі Бо;  показати її тісний зв’язок із філософією; допомогти зрозуміти особливості східної поезії; розвивати  навички виразного читання, аналізу поетичного тексту; сприяти розвиткові емоційних почуттів, образного сприйняття світу; виховувати інтерес до східних культур.

Обладнання: ілюстративний матеріал про Середньовіччя та Китай, ребус «Середньовіччя», портрет Лі Бо та тексти його поезій, малюнки учнів, аудіозапис китайської національної мелодії «Вічність».

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань, умінь та навичок

Форма уроку: урок-подорож поза часом і простором

Хід уроку:
І. Організаційний момент
1. Привітання
2. Психологічно-емоційна розминка-настанова
- Нам для роботи потрібен гарний настрій, адже він найкраще допомагає у досягненні успіху. Для створення гарного настрою пропоную вам невеличкий жарт:
Учитель на уроці розповідає дітям:
-Уявляєте, у наших предків не було ні електрики, ні телебачення, ні комп’ютерів..
Голос із задньої парти:
- Ось тому вони й вмерли!                                                                                        
ІІ. Мотиваційний момент
1. Повідомлення вчителя
- Сьогодні на уроці ми теж будемо говорити про наших предків, тобто про минулі часи, коли не було ні електрики, ні телебачення, ні інших сучасних розваг. Тим не менше, це були цікаві часи. Які саме, спробуйте здогадатися самі, розгадавши ребус.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІV. Сприйняття нового матеріалу
1. Лекція вчителя (з демонстрацією ілюстративного матеріалу)
- Людство невпинне у своєму поступові. Прийшов час і в історії нашого світу на зміну добі Античності настав період Середньовіччя – один із найзагадковіших і найлегендарніших. Крім того, це ще й був найдовший період в історії людської цивілізації – тривав понад 1000 років. Це був суперечливий час прекрасних лицарів і суворих законів, дивовижної моди і казкових замків, час, відзначений великим впливом церкви і виснажений жорстокими війнами. Час, про який і досі ходять легенди і створюються майже міфічні розповіді.
Тисячолітній період розвитку середньовічної літератури надзвичайно важливий в історії духовної культури людства. Тоді світова культура вступила в новий період розвитку, що значною мірою було зумовлено «великим переселенням народів», а по суті – появою нових держав. Період Середньовіччя розпочався із розпадом Римської імперії приблизно у IV столітті нашої ери і тривав у Європі до другої половини XVII століття, а на Сході – до XIX століття. Це епоха розквіту арабської, ірано-таджицької, китайської і японської літератур. Середньовічну європейську літературу поділяють на три періоди: (Запис у зошити)
 І.- Раннє Середньовіччя ( ІV-ХІ ст..)
 ІІ.- Зріле Середньовіччя ( ХІІ-ХІV ст..)
 ІІІ.- Пізнє Середньовіччя, початок Відродження (ХVVІ ст..)
   «Золотою сторінкою» світової літератури стала східна література Середньовіччя, яка подарувала світові плеяду енциклопедично освічених, усебічно розвинених велетнів думки – філософа і лікаря Авіценну, астронома і математика Абу-Рейхана Мухаммеда Біруні, засновника алгебри Аль-Хоремі, філософа, математика, поета Омара Хайяма. Найголовніше, що об’єднує східних митців цього періоду, - це палка зацікавленість людиною: її життям, почуттями, проблемами, знаннями, її духовними пошуками. Проте кожній національній східній літературі притаманні оригінальні риси, пов’язані з національними особливостями народів, релігією, яку вони сповідували.
Наша сьогоднішня мандрівка пролягла до Китаю. Які асоціації викликає у вас слово Китай? 
2. Асоціативне письмо на тему «Китай» (під запис старовинної китайської мелодії «Вічність»)
 Учні протягом 1 хв. Записують свої асоціації до даного поняття. По закінченню бажаючі зачитують свої результати.
3.  Слово вчителя
На сьогоднішньому уроці ми розпочнемо цікаву подорож у світ середньовічної літератури народів Сходу. Золотою сторінкою світової літератури стала середньовічна китайська література, зокрема поезія. На уроці ми дізнаємося про країну Китай, її культуру, поета – великого Лі Бо, будемо аналізувати його  поетичні твори.
Учні класу заздалегідь одержали завдання. Вони об’єдналися в групи «географів», «культурологів», «біографів». Кожна група працювала над своїм міні-проектом.
4. Повідомлення групи «географів»
1. Китай – велика країна, розташована на південному сході Азії. Тут є високі Тібетські гори, пустеля Гобі, річка Янцзи. Води Тихого океану неначе приховують цю країну від усього світу.
2. У різних провінціях Китаю різні кліматичні умови. На північному заході та в пустелі Гобі завжди вітряна зима і жарке літо. У Тібеті довга холодна зима й коротке прохолодне літо. Опадів мало. На південному сході – коротка тепла зима й довге жарке літо з частими зливами.
3. Столиця Китаю – Пекін.
Грошова одиниця – юань.
Китай – найбільша країна за кількістю населення в світі.
Площа країни – 9,6 млн. км2
Населення – понад 1,3 мільярди чоловік. Це одна п'ята частина усього населення Землі.
Славиться китайська медицина.
5. Учитель
Епоху династії Тан називають «золотим століттям». Про розвиток культури за часів правління династії Тан розкажуть нам  «культурологи».
6. Повідомлення групи «культурологів»
1. Розквіт культури Китаю припадає на час правління династії Тан. У VIII столітті настало бурхливе піднесення культури та науки. На вулицях міста можна було побачити японських вчених, індусів, арабів, корейців, тібетців. У Китаї розвивалося книгодрукування. Працювала  Академія «Ханьмінь», школа співаків та музикантів, придворний театр, загальноосвітні школи та бібліотеки. У 713 році почала видаватися перша у світі друкована газета. Імператор Сюаньцзун запрошував до свого палацу талановитих людей.
2. Що цікаво – у Китаї було особливе ставлення до книги. Можна сказати, що там панував культ книги. Усі заможні китайці були освіченими. У кабінеті, де містилася бібліотека, курилася пахуча речовина, що сприяло медитації, тобто роздумам, дрімотному мріянню. Читач не торкався сторінок пальцями, а перегортав їх добре доглянутими нігтями. Книга розкривалася для читання повільно і дбайливо, так само обережно її ставили на місце. Книги складалися горизонтально. З кожної звисала стрічка з назвою книги.
7. Повідомлення вчителя «Основні особливості розвитку літератури Китаю» (за повідомленням учні роблять записи у зошити)
Унікальною особливістю китайської літератури є тісний зв’язок з філософією. Як стверджують філософи, китайська література зазнала впливу двох філософських систем – конфуціанства та даосизму.
Конфуціанство – етико–політичне вчення давньокитайського мислителя Конфуція ( VI ст. до н. е.). Головним у вченні Конфуція є поняття «жень» - гуманність.
Даосизм ( дао – шлях) – одне з філософських учень Китаю, яке стверджує, що людина – частинка Всесвіту, що людина і природа – єдине ціле, тому пізнати природу -  означає пізнати людину. Даосизм вважає за благо нічого не змінювати у людській сутності, а лише прислухатись до потаємного у природі й людині.
Пріоритет належав конфуціанству. Це вчення створив Конфуцій. Його можна виразити у двох основних принципах:
1)Допомагай іншим досягти того, чого б ти сам хотів досягти;
2)Чого не бажаєш собі, того не роби іншим.
- Що нагадує вам даний принцип? (Золоте правило моралі: стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе).
Саме у високій моральності й  полягає сила китайської літератури, зокрема поезії.
У Китаї було особливе ставлення до поезії.
8. Повідомлення групи «культурологів»
Уміння писати вірші було в Китаї обов’язковою рисою освіченості. Державну посаду може зайняти той,  хто вміє писати вірші, може скласти іспит з поезії. Жодне дружнє застілля не обходилося без віршів, їх присвячували одне одному під час зустрічей чи розставання. Вважалося, що поезія здатна замінити навіть ліки, може втамувати душевний біль.
9. Слово учителя  елементами бесіди
Ось така земля і зростила великого  Лі Бо. Китайське прислів’я гласить: «Мало побачить той, хто дивиться з колодязя».
-           Як ви його розумієте?
-           Що потрібно для того, щоб багато побачити?
Дорога поетів ніколи не була легкою, адже вони намагалися дійти самої суті. Такою людиною був Лі Бо, який міг залишити свій дім і вирушити в мандри, оселитися в горах, подалі від людей. Природа стала його домівкою, а дахом над головою був світ космосу.
10. Повідомлення групи «біографів» про Лі Бо
1. Лі Бо народився 701 року в провінції Сичуань. Ще в юності він мріяв допомагати людям, тому й обрав досить дивний для його покоління шлях: покинув дім, відмовився бути чиновником і вирушив у мандри. Жив самітником.
Справжнє ім’я поета Тай-бо, що означає «досконало чистий». Сучасники стверджували, що у Лі Бо в попереку є «кістка гордості», яка не дає йому змоги гнути спину перед сильними цього світу.
Учитись він почав з 5 років. Вивчав арифметику, історію та літературу. У 15 років писав оди, в яких славив природу. У 17 – поселився відлюдником у горах Міньшань, де прожив кілька років, читаючи, граючи на лютні та пишучи вірші.
2. Двадцятирічного юнака запросили на посаду чиновника: ніхто при дворі не знав іноземних мов, тільки Лі Бо зумів прочитати і належно відповісти на послання, чим відвів загрозу війни. За це йому подарували « вчене звання». Але він відмовився від посади і подався в мандри.
Під час повстання проти імператора Лі Бо був на службі у принца Лі Ліля, молодшого брата імператора. Оскільки принц виступив на боці заколотників, то поета, як його прихильника, кинули до в’язниці. Через деякий час відправили на заслання. Після повернення він оселився у родича, де й помер у 762 році.
3. Про Лі Бо існує багато легенд. У одній із них розповідається, як одного разу він плив на човні і поглянув у воду, у якій відбилося нічне небо, відчув свободу, потягнувся рукою до місяця, випав із човна й потонув. За іншою легендою він вознісся на небо.
11. Випереджувальне завдання
- Поезію Лі Бо називають «поезією гір та річок». Чому саме?
12. Читання поезії Лі Бо. «Входжу в річку»
Підготовка до сприйняття тексту
- Заплющіть очі. Уявіть ранню осінь, прохолодний день. Ви – на березі річки, входите у воду… Що відчуваєте? (Свіжість, прохолоду, чистоту…) Відчуйте, як приємно торкається ваших ніг річкова вода, що рухається за течією….
Читання поезії підготовленим учнем
Аналіз вірша:
-           Яка тема цього вірша? (Вірш про природу).
-           Якою постає природа у вірші? (Природа і ліричний герой – це ніби щось єдине).
-           Які асоціації викликає у вас дана поезія? (Річка, квіти, хмари, заводь).
-           Докажіть, що природа у Лі Бо, ніби жива ісота. (Є олюднення)
-           Що таке олюднення? (Олюднення – різновид метафори. Перенесення властивостей живих істот на основі подібності).
-           Випишіть олюднення. («Грає вода», «хвилюється заводь»).
-           Доведіть, що у вірші є місце тузі. (Прочитати рядки вірша).
-           За ким тужить поет? (За другом, за батьківщиною).
-           То яка ще тема вірша? (Тема дружби, туги за батьківщиною).

13. Виразне читання учнями поезії Лі Бо «Печаль на яшмовому ганку»
Словникова робота
Яшма – камінь пістрявий або крапчастий, гірська порода, до складу якої входить кварц та інші мінерали. Напівдорогоцінний камінь.
Аналіз поезії
-           Яким настроєм пронизаний вірш? (Сумним).
-           Яка тема вірша? (Це вірш про природу).
-           Які засоби художньої виразності підсилюють смуток? (Епітети)
-           Що таке епітети? (Художні означення)
-           Знайдіть і випишіть епітети. («Холодна роса», «мовчазні небеса», «місяць осінній, печальний».
-           Які ще є засоби художньої виразності? (Метафори)
-           Що таке метафора? (Метафора – перенесення властивостей і ознак одного явища на інші на основі подібності).
-           Випишемо метафори. («Місяць згаса»).
-           Який є символічний образ у вірші? (Місяць)
-           Що він означає? (Місяць – символ щирої дружби, чистоти, вірності).
-           Поясніть, чому поезію Лі Бо називають «поезією гір та річок»?
14. Слово учителя із записом у зошити
Лі Бо приваблюють високі гори, стрімкі водоспади, бурхливі ріки, круті вершини. Також поета хвилює злиденне життя трудівників, тяжка праця селян, важка доля жінки.
Отже, теми поезії Лі Бо: (запис у зошити)
-           Природа і поет
-           Ностальгія за батьківщиною
-           Співчуття знедоленим
-           Дружба
Поезії Лі Бо притаманна вишуканість і тонкий ліризм. Китайці називають його «вулканом»  поезії. Природа Лі Бо жива. Вулкан на Меркурії назвали в честь поета  - Лі Бо.

V. Закріплення матеріалу
1. Вправа «Продовжіть речення»
1.      Лі Бо жив у горах, далеко від людей, тому що…
2.      Поет у віршах зображував…
3.      Я вважаю Лі Бо…
4.      Китайська поезія близька мені тим, що…
2. Створення сенканів на тему «Лі Бо»

VІ. Підсумок уроку, домашнє завдання
Виразно читати та аналізувати поезії Лі Бо.
Підготувати повідомлення про Ду Фу.
Намалювати малюнки до поезій Лі Бо (за бажанням)







                       

Немає коментарів:

Дописати коментар