неділю, 1 грудня 2013 р.

Міфи Стародавньої Греції. Урок №2

 

Тема: Уславлення цивілізації в міфі про Прометея. Причини популярності образу титана.

Навчальні цілі:

- дати визначення понять «культурний герой», «цивілізація», «вічний образ»;

- поглибити розуміння поняття «міф»;

- проаналізувати причини популярності образу Прометея;

- порівняти образи титана у різних мистецьких втіленнях;

- розвивати навички усного зв’язного мовлення та роботи в групах;

- прищеплювати інтерес до духовних надбань людства;

- сприяти розумінню учнями цінності кращих людських рис.


Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

- дати визначення понять «культурний герой», «цивілізація», «вічний образ»;

- порівнювати образи титана у різних мистецьких втіленнях;

- пояснювати  причини популярності образу Прометея;

- висловлювати особисте ставлення до Прометея, використовуючи аргументи з міфу.


Тип уроку: урок формування вмінь і навичок


Обладнання: тексти міфу про Прометея, картки із завданнями для роботи в групах («Коло ідей»), учнівські ілюстрації, картки для прийому «Гронування», репродукції картин 

  • Г. Моро «Прометей»,
  •  П. Рубенса «Прометей прикутий», 
  • Г. Фюгера «Прометей приносить людству вогонь», 
  • Я. Йорданса «Закутий Прометей; 
картки із схемою аналізу репродукцій, основа для опорної схеми «Культурний герой».


Епіграф до уроку:                                                     

Твій гордий дух і непокора,

Що їх і небо не поборе,

Для смертних прикладом стає…

Дж. Байрон


 Хід уроку:


І. Організаційний момент

Активізація уваги (психологічна розминка)

Вчитель:

Цьогорічна осінь робить нам справжній подарунок – по-літньому теплі дні. Давайте і ми погріємось: закрийте на хвильку очі і уявіть себе на березі Егейського моря, що у сонячній Греції,  відчуйте на своєму обличчі теплий легенький вітерець, що несе свіжість і насолоду. Відчули? Тоді розпочинаймо наш урок!



ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Прийом «Незакінчене речення»

1. Фантастична розповідь про богів, духів, героїв, що брали участь у створенні світу  - це… (міф).

2. Вчені виділяють такі цикли давньогрецьких міфів: … (про виникнення світу, про героїв, про аргонавтів, про Одіссея, про Троянську війну, про місто Фіви).

3. У давніх греків не було міфів про … (кінець світу).

4. Давню Грецію ще називають … (Еллада).

5. Давню Грецію називають колискою європейської культури, тому що … (саме там зародились основи сучасного мистецтва, культури та державного устрою).

6. Міф про Прометея входить до циклу … (про героїв).


2. Перевірка домашнього завдання.

Декілька учнів зачитують свої міні-твори на тему «Мої роздуми над образом Прометея» (3-4 роботи)


ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Авторський вірш

Вчитель:

Давні греки – народ сумлінний,

Творили собі і нащадкам на втіху.

Себе вони називали елліни,

Й складали дуже гарні міфи.


 У міфах греки славили героїв своїх.

Та найповажнішим серед людей

Став той, хто найбільше любив їх:

Титан з великим серцем – Прометей.


 Він оточив людей турботою своєю:

Навчив рибалити, орати, лікуватись,

Приборкувати звірів, шукати срібло під землею,

Човни ладнати й по зірках орієнтуватись.


 Та найдорожчий подарунок людям –

Це був вогонь, що роздобув титан.

За це ім’я його ніколи не забудуть -

Воно тепер неначе талісман.


 

ІV. Оголошення теми і цілей уроку

Повідомлення вчителя із демонстрацією інформаційного стенду «Сьогодні на уроці»

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя

 Незважаючи на те, що Прометей мав божественне походження, розповіді про нього відносять до циклу міфів про героїв, адже його життя та вчинки є прикладом героїзму і зразком для наслідування. Давайте ще раз пригадаємо історію цього героя.


2. Прийом «Лавина»

Учні переказують міф по-черзі, в тому порядку, в якому сидять, по 3 – 4 речення.


3. Евристична бесіда


  • Подумайте, символом чого у міфі є вогонь?
  • Чому Прометей украв вогонь?
  • Чому, на вашу думку, боги ховали вогонь, чому саме його?
  • Як ви гадаєте, що пояснює цей міф?


4. Словникова робота

Цивілізація - рівень розвитку суспільства у певну історичну епоху.


5. Слово вчителя

Ім’я Прометея уже багато століть є символом світла, а вогонь, що він приніс людям, - символом людської цивілізації. Образ найвеличнішого титана переріс у загальнокультурне поняття. Давайте спробуємо висвітлити це поняття, проаналізувавши образ Прометея.


 6. Метод «Коло ідей»

Учні об’єднуються у 7 міні-груп, кожна з яких отримує текст міфу та картки із запитаннями для обговорення:

  1. Що відомо про походження Прометея?
  2. Чого Прометей навчив людей?
  3. Про які риси героя свідчить епізод міфу, коли Прометей ділить бика?
  4. Який подвиг вчинив Прометей?
  5. Як поводиться титан, терплячи страшні муки?
  6. Як Прометей, сам страждаючи, відноситься до біди інших?
  7. Як ви розумієте слова Дж. Байрона, взяті за епіграф до уроку?
            Коли малі групи виконали завдання, кожна з них озвучує свою відповідь лише на одне запитання. Якщо відповідь групи неповна або виникають суперечливі думки, інші групи мають право висловити варіант відповіді. Таким чином, кожна група матиме змогу не лише опрацювати питання, а й проаналізувати відповіді однокласників, глибше занурюючись у проблему.

        
7. Створення опорної схеми «Культурний герой» [Додаток 1]

Представник від кожної міні-групи  записує на дошці висновок обговорення питання (навколо основи схеми «Культурний герой»)

Наприклад: 




8. Словникова робота

Культурний герой – міфологічний персонаж, який добуває, створює для людей та захищає блага цивілізації (вогонь, засоби праці, окультурені рослини, навчає мистецтв і наук, веде боротьбу зі стихіями й ворожими силами тощо).


9. Фізкультхвилинка

Встали, сіли,

Знову встали.

Ручками ми помахали,

Покрутились,

Потягнулись,

І на місце повернулись.



10. Слово вчителя

         Міфи про культурних героїв пояснюють життя суспільства, стверджуючи певні закони буття. Випробування, які випадають на долю героя, додають мудрості всьому людству. Саме завдяки героїчним вчинкам, які несуть людям знання і мудрість, героїв запам’ятовували, шанували їх. Їхні імена мандрують крізь століття, кордони, мистецькі жанри. Таких персонажів в літературі називають «вічними образами».


11. Словникова робота

«Вічний образ»- літературний образ, який передає глибоке значення і зустрічається у творах різних мистецьких жанрів, різних народів і різних часів.


12. Прийом «Подивись та порівняй». 

Робота з репродукціями картин на тему «Прометей» (Г. Моро «Прометей»,  П. Рубенс «Прометей прикутий», Г. Фюгер «Прометей приносить людству вогонь», Я. Йорданс «Закутий Прометей»). [Додаток 2]

Аналіз репродукцій за схемою: [Додаток 3]

  1. Який момент із життя Прометея зобразив художник?
  2. Яким постає перед нами титан?
  3. Які кольори використовує митець?
  4. Які почуття викликає у вас картина?


13. Слово вчителя


Велич подвигу Прометея зробила цей образ привабливим не тільки для сучасників, але й для нас, нащадків героїв Еллади. Прометей втілює розум і силу духу, волелюбність і готовність до подвигу заради людей. Тому людство знову і знову повертається до цього образу.         Образ нескореного титана зустрічаємо в живописі, про що ви щойно пересвідчилися. Він надихав славетних композиторів: Л. ван Бетховена, Ф. Ліста,
О. Танєєва, О. Скрябіна. Та, безумовно, найпопулярніший цей образ у літературі, як символ нескореності, самопожертви в ім’я високої мети. Ще античний драматург Есхіл присвятив титанові ряд трагедій, з яких до нашого часу збереглася лише одна – «Прометей закутий». Образ Прометея знаходимо у Гете, Байрона, Шеллі. Надзвичайно популярним він є і в українській літературі. Прометея уславили
Т. Шевченко, Леся Українка, А. Малишко, І. Франко та інші.


14. «Поетична хвилинка»  [Додаток 4]

Заздалегідь підготовлені учні читають напам’ять поетичні уривки, у яких згадується Прометей. (Випереджувальне домашнє завдання) За горами гори, хмарою повиті,

Засіяні горем, кровію политі.

Споконвіку Прометея

Там орел карає,

Що день Божий добрі ребра

Й серце розбиває.

Розбиває, та не випє

Живущоїї крові,-

Воно знову оживає

І сміється знову.

Не вмирає душа наша,

Не вмирає воля.

І неситий не виоре

На дні моря поле,

Не скує душі живої

І слова живого.

Не понесе слави Бога,

Великого Бога.

                   Т. Шевченко. «Кавказ»


 Хай доля зла тебе скувала,

Та виклик твій, борня зухвала,

Завзяття вогнене твоє,

Твій гордий дух і непокора,

Що їх і небо не поборе,

Для смертних прикладом стає.

Ти людству освітив дороги,

Ти — символ віри і тепла.

Як ти — сини людські півбоги,

Струмок ясного джерела.

                   Дж. Байрон «Прометей»


 Слова – полова,

Але огонь в одежі слова –

Безсмертна, чудотворна фея,

Правдива іскра Прометея.

                   І. Франко «Лісова ідилія»


 Я шёл по скалам,

Мглой ночи одет,

Я нёс тёмным людям

Божественный свет –

Любовь и свободу

От страха и чар,

И жажаду познанья,

И творческий дар.

                    Я. Полонский «Прометей»


 
Прометею, Прометею!

Одлетів твій коршак хижий,

Не допив живої крові,

Плоть живу не доклював.

Увірвався ржавий ретязь,

Скеля порохом розпалась,

У титана під ногою

Переможений Кавказ.

Прометею, Прометею!

Чорний коршак не прилине:

Одігнав його навіки

Твій незгашений вогонь.

                    М. Рильський «Прометей»
 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гронування «Прометей» [Додаток 5]

2. Прийом «Мікрофон»

Сьогодні на уроці:

  • мені найбільше запам’яталось…
  • мене найбільше вразило…



VІI. Підсумок уроку.

Вчитель:

Вже декілька тисяч років

Прометей запалює серця.

Я хочу, щоб із нашого уроку

Запам’яталась вам порада ця:

У кожного в сердечку іскра пломеніє,

Що запалив величний Прометей –

Підтримуйте ж її, або вона зотліє.

Живіть Людиною серед людей!


VІIІ. Оголошення та пояснення домашнього завдання.

Для всіх: створити сенкан на тему «Прометей»; читати міфи про Геракла «Народження героя», «Немейський лев».
Для бажаючих:
скласти кросворд за вивченим міфом.


Література


  1. Інноваційні технології та сучасний урок літератури/ Упоряд. І. Кузьменчук. –К.: Шк.. Світ, 2006.
  2. Кирилюк З. Зарубіжна література. Античність. Середньовіччя. Відродження. Бароко. Класицизм: Метод. Посіб. Для вчителя. –Т.: Астон, -2002.
  3. Кун М.А Легенди і міфи стародавньої Греції. –К.: Видавництво "Мистецтво", 1996.
  4. Слободянюк О. Велич подвигу Прометея. Міф про Прометея. Самопожертва заради людей.// Зарубіжна література. №№ 33 – 34. – 2010.


ДОДАТКИ ДО УРОКУ № 2   


Додаток 1.

Опорна схема «Культурний герой»



Додаток 2.
П’єр Пауль Рубенс Закований Прометей ( 1612р)



Гюстав Моро Прометей (1868 р)


                 Якоб Йорданс Закутий Прометей (1640 р)



              Генріх Фрідріх Фюгер Прометей приносить людству вогонь (1817 р)


Додаток 3.
  
Схема аналізу репродукцій:

  1. Який момент із життя Прометея зобразив художник?
  2. Яким постає перед нами титан?
  3. Які кольори використовує митець?
  4. Які почуття викликає у вас картина? 



Додаток 4.

Уривки поезій для читання напам’ять

За горами гори, хмарою повиті,

Засіяні горем, кровію политі.

Споконвіку Прометея

Там орел карає,

Що день Божий добрі ребра

Й серце розбиває.

Розбиває, та не випє

Живущоїї крові,-

Воно знову оживає

І сміється знову.

Не вмирає душа наша,

Не вмирає воля.

І неситий не виоре

На дні моря поле,

Не скує душі живої

І слова живого.

Не понесе слави Бога,

Великого Бога.

                   Т. Шевченко. «Кавказ»


 Хай доля зла тебе скувала,

Та виклик твій, борня зухвала,

Завзяття вогнене твоє,

Твій гордий дух і непокора,

Що їх і небо не поборе,

Для смертних прикладом стає.

Ти людству освітив дороги,

Ти — символ віри і тепла.

Як ти — сини людські півбоги,

Струмок ясного джерела.

                   Дж. Байрон «Прометей»


 Слова – полова,

Але огонь в одежі слова –

Безсмертна, чудотворна фея,

Правдива іскра Прометея.

                   І. Франко «Лісова ідилія»


 Я шёл по скалам,

Мглой ночи одет,

Я нёс тёмным людям

Божественный свет –

Любовь и свободу

От страха и чар,

И жажаду познанья,

И творческий дар.

                    Я. Полонский «Прометей»


 
Прометею, Прометею!

Одлетів твій коршак хижий,

Не допив живої крові,

Плоть живу не доклював.

Увірвався ржавий ретязь,

Скеля порохом розпалась,

У титана під ногою

Переможений Кавказ.

Прометею, Прометею!

Чорний коршак не прилине:

Одігнав його навіки

Твій незгашений вогонь.

                    М. Рильський «Прометей»



Додаток 5.

Гронування на тему «Прометей»




Немає коментарів:

Дописати коментар