Тема: «Стежинами прекрасної
Еллади» (Міфи Стародавньої Греції)
Навчальні цілі: перевірити та закріпити знання учнями світу
давньогрецької міфології; зацікавити історією,
культурою та літературою античної Греції; розвивати образне мислення, акторські
та ораторські здібності дітей; виховувати у школярів інтерес до античного мистецтва та культуру
взаємовідносин.
Обладнання:
аудіосупровід (мелодія арфи, «Сиртакі»);
додаткові матеріали: емблеми команд (заготовки),
малюнки до конкурсу «Юні слідопити», кольорові олівці.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
- називати основних героїв давньогрецьких міфів;
- наводити
конкретні приклади втілення в міфах шкали цінностей людини—народу—людства;
- застосовувати набуті знання та вміння в ситуаціях,
що вимагають швидкого рішення.
Тип уроку: узагальнення та
систематизації знань
Форма уроку: урок-гра «КВК»
Оформлення та підготовка:
Команди мають бути сформовані до
уроку (це може бути змагання між 6 та 8 класом, в такому випадку від кожного
класу формується команда із 7-10 учасників, решта учнів – команди
вболівальників; якщо ж гра проходить в
межах одного класу, то у ній приймають участь усі учні). Сформовані команди отримують «домашнє
завдання»: підготувати німу інсценізацію вибраного міфу та три питання по темі для суперників.
Клас
(зал) оформлено ілюстраціями видів давньогрецького мистецтва та за сюжетами
міфів. На дошці обов’язково має бути місце для відображення результатів. Варто
запросити журі (вчителів школи та учнів старших класів), для яких мають бути
окремо видрукувані завдання та критерії оцінювання. Кожна команда має право на
групу підтримки («фан-зону»).
Література:
- Кирилюк З. Зарубіжна література. Античність.
Середньовіччя. Відродження. Бароко. Класицизм: Метод. Посіб. Для вчителя. –Т.:
Астон, -2002.
- Кун М.А Легенди і міфи стародавньої Греції. –К.: Видавництво
"Мистецтво", 1996.
- Пашкурна О.Б. Тільки ті знання міцні, які добуваються самостійно, а не
подаються в готовому вигляді //Всесвітня література в середніх навчальних
закладах України. – 2005.- №2.-С.5-7
- Підлісна Г. Світ античної літератури. –К.:
Наук. Думка, 1981.
- Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні
технології навчання: теорія і практика. – К., 2002. – 136 с.
Хід уроку:
1. Привітання ведучого (вчителя)
- Доброго дня усім присутнім, або ж kalimera, як кажуть греки! Сьогодні
наша зустріч трохи незвичайна, проте цікаво буде як завжди. Після знайомства із
прекрасним, дивовижно героїчним та оптимістичним світом міфів Давньої Греції ми
закріпимо знання уроком у формі гри. Ну що, готові? Тоді, поїхали!
2. Представлення журі
3. Правила гри
Гра складається з 6 конкурсів, кожен із
яких має свій часовий регламент та критерії
оцінювання. Команда має право дати
дострокову відповідь
За підказки із залу або
обговорення після закінчення часу команді автоматично зараховується невірна
відповідь.
Команди підтримки теж можуть заробити додаткові бали своїм
фаворитам: поведінкою, плакатами, речівками тощо.
II. Відтворення та узагальнення навчального матеріалу. (Проведення гри)
Конкурс 1. «Візитка»
Завдання: За 5 хвилин придумати
назву команди, яка б була пов’язана з Давньою Грецією і відображала настрій
команди, та відповідно доповнити
емблему, надану ведучим. (Додаток 1)Оцінювання: Точність, влучність,
швидкість по 2 бали. Максимальна оцінка – 6 балів.
Конкурс 2. «Розминка»
Завдання: Команди обмінюються питаннями (по 3 питання, по-черзі).
На відповідь – 30 секунд. Команди повинні обов’язково знати відповідь на свої
питання!
Оцінювання: Кожне вдале питання 1
бал, кожна правильна відповідь – 3 бали.
Конкурс 3. «Ерудит»
Завдання: Кожній команді
(по-черзі) пропонуються 10 запитань. Для відповіді на кожне запитання надається
по 30 секунд. (Додаток 2)Оцінювання: Правильна відповідь 1
бал. Якщо всі відповіді правильні – додатково 5 балів.
Перший блок
запитань:
- Найголовніший бог давніх греків.
(Зевс)
- Острів, на якому був побудований лабіринт. (Крит)
- Бог світла та сонця, опікун мистецтва. (Аполлон)
- Герої, що здійснили далеку подорож і привезли золоте руно. (Аргонавти)
- Скільки подвигів здійснив Геракл? (12)
- Птах, який щодня клював печінку Прометея. (Орел)
- Наймогутніший герой Троянської війни.
(Ахіллес)
- Острів, на якому розташована Греція. (Балкани)
- Кульгавий бог, покровитель ковальства. (Гефест)
- Ім’я юнака, що був закоханий сам в себе. (Нарцис)
Другий блок
запитань:
- Гора, на якій жили давньогрецькі боги.
(Олімп)
- Титан, що тримає на плечах небо. (Атлант/Атлас)
- Що вкрав у Зевса Прометей ? (Вогонь)
- Герой, що придумав дерев’яного коня.
(Одіссей)
- Фрукт, через який розпочалась Троянська війна. (Яблуко)
- Як давні греки себе називали? (Елліни)
- Богиня полювання та покровителька тварин. (Артеміда)
- Ігри, які започаткував Геракл. (Олімпійські)
- Що носять люди на згадку про Прометея? (Каблучки)
- Богиня кохання. (Афродіта)
Музична
пауза.
Ведучий. Перші конкурси зіграно, перші бали зароблено,
тож дамо можливість журі попрацювати над підрахунками. А для вас, шановні
учасники, ваші друзі підготували запальний грецький танець під назвою «Сиртакі»,
що означає «торкання, дотик». Отож, милуємось і відпочиваємо!
Слово журі. Перші досягнення команд.
Конкурс 4.
«Темна конячка»
Завдання: За підказками вгадати,
про кого йде мова. На роздуми за кожною підказкою – по 30 секунд. (Додаток 3)Оцінювання: Стартова сума балів –
10. За кожну підказку сума зменшується на 2 бали.
Герой № 1. (Геракл)
Це давньогрецький герой, ім’я якого використовується нині в харчовій промисловості.
Підказки:
- Не зовсім звичайний за походженням.
- Не боявся різноманітних чудовиськ.
- Володів надлюдською силою.
- 12 років служив своєму двоюрідному братові через підступи мачухи.
- Названий на честь богині Гери, хоча вона стала його найлютішим ворогом.
Герой № 2 (Прометей)
Давньогрецький герой, який відіграв вирішальну роль у розвитку
людської цивілізації.
Підказки:
- Дуже довгий час він був відірваний від землі.
- Відзначився не тільки розумом, а й милосердям.
- Єдиний, хто наважився щось украсти на Олімпі.
- Безсмертний, проте здатний відчувати біль.
- Подарував людям вогонь.
Конкурс 5.
«Німе кіно»
Перед турніром команди отримують «домашнє завдання» - Підготувати німу
інсценізацію вибраного міфу. Суперники повинні відгадати міф та його сюжет.Оцінювання: 2 бали за вдалу
інсценізацію, 5 балів за правильне відгадування.
Увага! По одній сценці від
кожної команди. Сценку додивляємось до кінця, тоді слухаємо відповіді
суперників.
Конкурс 6.
«Юні слідопити»
Завдання: Кожній команді надаються
по 3 малюнка, на яких зображені речі, що належать героям давньогрецьких міфів.
Необхідно вгадати, кому що належить. (Додаток 4)Оцінювання: Кожна правильна
відповідь по 2 бали.
Запасні питання (можуть бути використані для гри з глядачами) (Додаток 5)
- Як загинув Ікар?
- Як звали батька Зевса?
- Ким за походженням був Прометей?
- Назвіть слабке місце Ахілла.
- Дочка Зевса, богиня війни.
- Дружина Зевса.
- Бог підземного царства.
- Хто жив у лабіринті?
- Гора, на якій жив Аполлон.
- Підземна бездна, куди Зевс скинув титанів.
Конкурс
«Краща команда підтримки»
Оцінюються: поведінка команди
підтримки під час гри, підготовка плакатів та вітань тощо.
Бали, зароблені командою підтримки, додаються команді гравців. За кожне
зауваження групі підтримки з команди гравців знімаються 2 бали.
III. Підсумок уроку. Оголошення
результатів гри, виставлення оцінок.
Ведучий. Ось і промайнула наша гра. Кожна команда
проявилася по-своєму, усі молодчинки.
Тож дозвольте спочатку вам подякувати за чудову гру, весело і цікаво проведений
час.Слово журі. Визначення переможців.
Відзначення найактивніших учасників та виставлення оцінок за урок.
Ведучий. Дякуємо всім за увагу! До побачення, або як
кажуть греки, Я́су! Сто кало́!
ДОДАТКИ ДО УРОКУ №5
Додаток 1.
Емблема для команд
Додаток 2.
Питання до конкурсу «Ерудит»
Перший блок запитань:
- Найголовніший бог давніх греків. (Зевс)
- Острів, на якому був побудований лабіринт. (Крит)
- Бог світла та сонця, опікун мистецтва. (Аполлон)
- Герої, що здійснили далеку подорож і привезли золоте руно. (Аргонавти)
- Скільки подвигів здійснив Геракл? (12)
- Птах, який щодня клював печінку Прометея. (Орел)
- Наймогутніший герой Троянської війни.
(Ахіллес)
- Острів, на якому розташована Греція. (Балкани)
- Кульгавий бог, покровитель ковальства. (Гефест)
- Ім’я юнака, що був закоханий сам в себе. (Нарцис)
Другий блок запитань:
- Гора, на якій жили давньогрецькі боги.
(Олімп)
- Титан, що тримає на плечах небо. (Атлант/Атлас)
- Що вкрав у Зевса Прометей ? (Вогонь)
- Герой, що придумав дерев’яного коня.
(Одіссей)
- Фрукт, через який розпочалась Троянська війна. (Яблуко)
- Як давні греки себе називали? (Елліни)
- Богиня полювання та покровителька тварин. (Артеміда)
- Ігри, які започаткував Геракл. (Олімпійські)
- Що носять люди на згадку про Прометея? (Каблучки)
- Богиня кохання. (Афродіта)
Додаток 3.
Завдання для конкурсу «Темна
конячка»
Герой № 1. (Геракл)
Це давньогрецький герой, ім’я якого використовується нині в харчовій промисловості.
Підказки:
- Не зовсім звичайний за походженням.
- Не боявся різноманітних чудовиськ.
- Володів надлюдською силою.
- 12 років служив своєму двоюрідному братові через підступи мачухи.
- Названий на честь богині Гери, хоча вона стала його найлютішим ворогом.
Герой № 2 (Прометей)
Давньогрецький герой, який відіграв вирішальну роль у розвитку
людської цивілізації.
Підказки:
- Дуже довгий час він був відірваний від землі.
- Відзначився не тільки розумом, а й милосердям.
- Єдиний, хто наважився щось украсти на Олімпі.
- Безсмертний, проте здатний відчувати біль.
- Подарував людям вогонь.
Додаток 4.
Малюнки до конкурсу «Юні слідопити»
Вогонь Прометея
Ахіллесова п’ята
Золоті яблука Гесперід (подвиг Геракла)
Тризуб Посейдона
Крила Дедала
та Ікара
Блискавка
Зевса
Додаток 5.
Запасні питання (можуть бути
використані для гри з глядачами)
Спасибо за урок!
ВідповістиВидалитиПриємно, що сподобався!
ВідповістиВидалитиДуже цікавий урок. Дякую.
ВідповістиВидалити